site logo
  • START
  • MÅNAD
    • Maj
    • Juni
    • Juli
    • Augusti
    • September
    • Oktober
    • November
    • December
  • OM
  • BLI VÅR BUDDY
  • KONTAKT
Homepage > Innovation > Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande
9 mars, 2018  |  By Annica Anderson In Innovation

Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande

Adam

En av de mest kunniga inom gamification inte bara i Sverige utan kanske i världen, Adam Palmquist, blir nu
en i teamet bakom Insert Coin. Där axlar han rollen som utvecklingsledare. Från skolans värld ut i näringslivet utvecklar han spelifieringen som metod i nya sammanhang. 

– Insert Coin ser gamification inte bara som en hype eller ett buzzword och något att slänga sig med, utan står för en hållbar och långsiktig spelifiering, säger han i ett pressmeddelande från Insert coin som nyligen gick ut med rekryteringen.

Adam Palmquist har bakgrund inom både utbildnings- och museivärlden, han har arbetat som konceptutvecklare för olika spelstudios i Sverige och varit med och tagit fram olika digitala läromedel och pedagogiska spel. Genom sitt breda kunnande om gamification och lärande är Adam ofta anlitad av myndigheter, skolor, högskolor och inkubatorsverksamheter som pedagogisk rådgivare. Han föreläser också flitigt över hela Skandinavien.

Det spelifierade klassrummet

Nu har Adam Palmquist samlat sina tankar i ”Det spelifierade klassrummet” (Studentlitteratur, 2018) som är den första renodlade boken på svenska om gamification och lärande.

– Dagens digitala spel är designade för att vi ska bli engagerade och fokuserade när vi spelar dem. Spelens sätt att motivera oss kan med fördel användas inom andra områden, till exempel för att engagera elever, för att få dem att prestera bättre och uppleva ett tydligare sammanhang i skolan. Gamification handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psykologi tillsammans kan öka engagemang och arbetsglädje i skolan, menar han.

I sin bok går Adam igenom olika teorier om hur vi människor motiveras och hur vi lär oss. Även om det är en intressant läsning för vem som helst så vänder den sig först och främst till lärare i grund- och gymnasieskola genom att den speglar spelifieringens verktyg mot de svenska läroplanerna och hur de kan användas i olika lärandesituationer. Adam beskriver också hur metoden effektivt kan användas för att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Vill du höra Adam Palmquist berätta mer?

Adam Palmquist och bokverket presenteras lite närmare torsdag 22 mars på Insert Coins kontor Vasaplatsen 8 i Göteborg – det blir också ett bra tillfälle att inspireras kring hur gamification kan användas i e-lärande, användardesign och annat motivationsarbete. Ett garanterat annorlunda och kul inslag blir en liten uppvisning på hur Vitual Realtity kan hjälpa oss äta mer hälsosamt i vardagen! Självklart presenteras också en massa annat skoj från spelvärlden. Allt tillsammans med lite dryck och tilltugg.

Här hittar du mer information och anmäler intresse för eventet och här får du veta mer om boken!

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
FöregåendeGamechangers: Peyman Vahedi: Svensk skola genomgår en andra privatisering – i smyg…

Relaterade artiklar:

  • Björngården
    Innovation: EdTech och värdeskapande metoder förändrar lärandet på djupet
  • Ulla Lemberg färg
    Gamechangers: Change Attitude rustar barnen mot förövare på nätet

Sök

EdTech4change

Senaste artiklar

  • Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande 9 mars, 2018
  • Gamechangers: Peyman Vahedi: Svensk skola genomgår en andra privatisering – i smyg… 23 december, 2017
  • Innovation: EdTech och värdeskapande metoder förändrar lärandet på djupet 23 december, 2017
  • Gamechangers: Change Attitude rustar barnen mot förövare på nätet 21 december, 2017
  • Samhällsutveckling: Sveriges första EdTest skapar historiskt möte mellan utbildning och innovation 4 november, 2017

OM

Edtech4change är en webbtidning där du tar del av berättelser som handlar om möte mellan människor, teknik och de möjligheter vår samtida utveckling ger. Vi ser att många viktiga och avgörande samhällsförändringar sker just dessa möten. Det är där de betydelsefulla historierna finns, de som senare kommer att definiera vår tid.

Senaste artiklar

  • Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande 9 mars, 2018
  • Gamechangers: Peyman Vahedi: Svensk skola genomgår en andra privatisering – i smyg… 23 december, 2017
  • Innovation: EdTech och värdeskapande metoder förändrar lärandet på djupet 23 december, 2017

Kontakt

Vad händer i EdTech-sverige?
Kontakta redaktionen och berätta!

annicaATedtech4change.se

Arkiv

  • mars 2018 (1)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (1)
  • oktober 2017 (1)
  • september 2017 (2)
  • juli 2017 (4)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (10)
Copyright ©2017 | Voice4you