site logo
  • START
  • MÅNAD
    • Maj
    • Juni
    • Juli
    • Augusti
    • September
    • Oktober
    • November
    • December
  • OM
  • BLI VÅR BUDDY
  • KONTAKT
Homepage > Innovation > Innovation: Ny VR-lösning för hållbart lärande i Varbergs kommun
28 juni, 2017  |  By Annica Anderson In Innovation, Juni

Innovation: Ny VR-lösning för hållbart lärande i Varbergs kommun

20170519_103216

Virtual Reality och Augmented Reality har under senare år tydliggjort och konkretiserat det mobila lärandet. Vi kan genom tekniken uppleva exempelvis geografiska platser, lokalt och globalt. Vi är inte längre låsta i tid, rum, och andra restriktioner eller utmaningar som utgör hinder i den fysiska världen.

För Mats Larsnäs har ny teknik och dess möjligheter alltid varit spännande och fascinerande. Likaså har det platsbaserade lärandet varit centralt i rollen som lärare och föreläsare. Det händer något med lärandet när det kopplas till platser och berättelser om dem, menar han.

– Associationer och minnen vaknar till liv, vilket gör att vi kommer i kontakt med våra egna känslor på ett helt annat sätt än om vi sitter inlåsta i ett fyrkantigt rum. Det finns så mycket lärande i miljöerna runtomkring oss, oavsett om vi är i staden eller ute i naturen. En förflyttning som nu möjliggörs genom VR och förstärker den känslomässiga upplevelsen enormt, kryper under huden och skapar nya minnen och erfarenheter för oss. När världen öppnas upp för oss så här, utvecklas också vår empatiska förmåga. Genom att använda VR för upplevelser och lärande sätts vi direkt in i den aktuella situationen. Denna direktupplevelse skapar en unik förståelse för kontexten. Ur detta kommer ett förstärkt lärande, berättar Larsnäs vidare.

På uppdrag av Marknad Varberg utvecklar Larsnäs nu en VR-lösning som kommer allmänheten till nytta i dagarna. Syftet är att tillgängliggöra traktens turistmål och skapa ett värde för fler att uppleva mer. Appen rymmer ett antal interaktiva 360-filmer som förutom vackra naturupplevelser tillgängliggör ett lärande kring platserna. Just lärandeaspekten är viktig här eftersom det visar på ett tidsenligt sätt att utbilda Varbergs unga som arbetar inom turistnäringen.

– Många har inte åldern inne för körkort utan kan med hjälp av VR-appen nu få tillgång till väsentliga platser och berätta om dem för turister och besökande. Även allmänheten kommer att kunna se och uppleva Varbergs omnejd så här. Marknad Varberg kommunicerar framåtanda genom att testa vad ny teknik kan göra för att skapa nya möten och mötesplatser, samt lärande utanför skolan. VR innebär verkligen enorma möjligheter. I det här sammanhanget tillgängliggörs spännande miljöer för fler samtidigt som platserna inte fysiskt belastas av fler. Det är ytterligare en aspekt ta med i analysen för framtida satsningar, avslutar Larsnäs.

Är du lärare och vill arbeta mer med teknik och platsbaserat lärande?

Mats tipsar:

– Använd VR när det berikar eller tydliggör syftet

– Omvärldsbevaka

– Släpp att du inte behärskar allt

– Våga testa!

Här kommer du i kontakt med Mats Larsnäs för ytterligare information.

Bilden i texten: IDG

 

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
hållbart lärande Mats Larsnäs Varbergs kommun VR
FöregåendeStartup: Norsk startup möjliggör skolgång för cancerdrabbade barn
NästaTechpanelen testar: Premiär för unga techtestare!

Sök

EdTech4change

Senaste artiklar

  • Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande 9 mars, 2018
  • Gamechangers: Peyman Vahedi: Svensk skola genomgår en andra privatisering – i smyg… 23 december, 2017
  • Innovation: EdTech och värdeskapande metoder förändrar lärandet på djupet 23 december, 2017
  • Gamechangers: Change Attitude rustar barnen mot förövare på nätet 21 december, 2017
  • Samhällsutveckling: Sveriges första EdTest skapar historiskt möte mellan utbildning och innovation 4 november, 2017

OM

Edtech4change är en webbtidning där du tar del av berättelser som handlar om möte mellan människor, teknik och de möjligheter vår samtida utveckling ger. Vi ser att många viktiga och avgörande samhällsförändringar sker just dessa möten. Det är där de betydelsefulla historierna finns, de som senare kommer att definiera vår tid.

Senaste artiklar

  • Innovation: Gamification-gurun Adam Palmquist skapar unikt engagemang för lärande 9 mars, 2018
  • Gamechangers: Peyman Vahedi: Svensk skola genomgår en andra privatisering – i smyg… 23 december, 2017
  • Innovation: EdTech och värdeskapande metoder förändrar lärandet på djupet 23 december, 2017

Kontakt

Vad händer i EdTech-sverige?
Kontakta redaktionen och berätta!

annicaATedtech4change.se

Arkiv

  • mars 2018 (1)
  • december 2017 (3)
  • november 2017 (1)
  • oktober 2017 (1)
  • september 2017 (2)
  • juli 2017 (4)
  • juni 2017 (3)
  • maj 2017 (10)
Copyright ©2017 | Voice4you