Vem äger makten att styra våra barns beteende? Tillgång till data är avgörande för beteendeförändringar. Det betyder att den som äger våra barns och elevers data inte endast påverkar deras utveckling, utan också vårt samhälles utveckling.
– Digitaliseringens kraft ligger just i att ändra beteende, låt oss inte ge bort makten till andra stater och stora multinationella företag. Svenska elevers och lärares data bör stanna i Sverige och vara i den framröstade politiska ledningens ägo. Det menar rektor Peyman Vahedi på Ådalsskolan i Kramfors och är något han tar ordentlig strid för. Genom att tänka utanför boxen…
Han är sannolikt en av Sveriges modigaste och främsta ledare inom skola och offentlig sektor. Han tar täten i de svåra frågorna och utmanar beslutsfattare på alla nivåer. Dessutom gör han det han talar om och tror på. Ta del av hans resonemang kring och genomförande av Ådalsskolans digitalisering – som nu börjat sprida sig och få effekt i andra delar av landet. Det är ingen slump att Peyman Vahedi är nominerad till Årets Digitaliseringsledare. Varför? För att han är orädd, kompetent och vågar utmana regelverket för att skapa bästa möjliga arbetsförhållanden för elever och lärare. Han är en changemaker.